Bäst just nu, vecka 46

Den här veckan är det en bok som intar förstaplatsen på listan, sen har vi som vanligt ett par tv-program och ett par artiklar som är värda att ta en titt på. Så, utan att dra ut på det ytterligare, här är veckans ”Bäst just nu”:

1) Lärjungen – Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt (bok)

För ett tag sedan läste jag den första delen i den här deckarserien, Det fördolda. Den var en riktigt positiv överraskning, så det var med höga förhoppningar jag nu började med del två i böckerna om den sexmissbrukande seriemördarexperten Sebastian Bergman.

Huvudpersonen i de här böckerna är nämligen ett riktigt svin, vilket ju är ett rätt beprövat grepp i kriminallitteraturen (det bästa exemplet kanske är Evert Bäckström i Leif GW Perssons böcker). Att få en sådan person att ändå framstå som mänsklig och intressant är inte det allra lättaste, men det tycker jag verkligen författarna har lyckats med i det här fallet.

Utöver den intressante huvudpersonen bjuds det dessutom på en riktigt spännande mordgåta, som jag hittills inte kommit till upplösningen på. När boken är färdigläst kommer såklart en utförligare recension.

2) Veckans Brott (tv)

Som framgått av veckans förstaplats och även många gånger tidigare i bloggen är jag väldigt förtjust i Leif GW Persson. Jag gillar hans böcker, men även hans sätt att uttrycka sig ”live” är helt oefterhärmligt (eller är det?). I och med detta missar jag aldrig ett avsnitt av Veckans Brott, bara att höra GW:s funderingar kring aktuella brott gör det ju värt det, sen är ju programmet ofta rätt intressant även i övrigt också.

Den här veckan var dock programmet lite extra intressant, som gäst dök nämligen GW:s gamla parhäst Jan Guillou upp. Tillsammans diskuterade de ämnet kriminaljournalistik, något de båda har mycket åsikter och erfarenheter kring.

Jag vill även passa på att ge en liten extra eloge till programledaren Camilla Kvartoft som har den inte helt enkla uppgiften att hålla programmet i styr när GW börjar spekulera, vilket ibland kan dra ut en hel del på tiden. Att hon inte har blivit Årets kvinnliga programledare på Kristallen-galan, men Anne Lundberg har vunnit tre gånger är inget annat än en skandal! (Däremot blev Veckans Brott Årets fakta- och aktualitetsprogram 2011).

3) When Thugs and Hustlers Ruled Dark Alleys in New York (artikel)

Här har vi en artikel som handlar om något så exotisk som underground-bowling i New York på 60-talet. Det satsades stora pengar på de här nattliga matcherna, vilket gjorde att även den organiserade brottsligheten ville ha en del av kakan. Utöver att vi får höra av några som var aktiva bowlare på den tiden får vi även höra talas om karaktärer med namn som Tony Side Weight och One Finger Benny, som verkligen inte var några man ville hamna i clinch med.

 Inte riktigt rätt kille, men ni fattar grejen

Artikeln är rätt så snabbläst och riktigt underhållande. Jag hade dock svårt att inte tänka på filmen Kingpin när jag läste den, med det är en annan historia…

4) Entourage, säsong 8 (tv)

Säsong åtta av Entourage är den absolut sista. Jag har för mig att det redan för ett par säsonger sedan var snack om att serien skulle lägga ner, men den har tragglat på riktigt länge nu utan att det för den skull egentligen gått särskilt mycket framåt i handlingen.

De första avsnitten av den åttonde säsongen – som just nu sänds på SVT – tycker jag dock har varit riktigt bra. Serien har blivit mörkare och mörkare och känns inte alls som den komedi den var de första säsongerna. Eftersom det nu dessutom är absolut sista chansen att ”umgås” med Vincent och hans gäng så kommer jag definitivt se till att inte missa de avslutande avsnitten.

5) Monopoly is Theft (artikel)  

Alla har väl spelat Monopol någon gång i sin barndom. Kanske känner man även till att det finns stora tävlingar i spelet. Det jag dock inte hade en aning om är hur det hela startade. Spelet har nämligen funnits ända sedan andra halvan av 1800-talet och skapades från början som ett exempel för att beskriva en ekonomisk modell som var emot det monopoliserade ägandet av land. En helt klart läsvärd artikel från Harper’s Magazine.

1 comment

Kommentera

