Grymt flow x3

Den här veckan utgår ”Bäst just nu”, jag har helt enkelt inte hittat fem tillräckligt bra nya saker för att göra en topplista. Förhoppningsvis blir det bättre ordning nästa vecka. Istället bjuder jag på tre exempel på personer som har ett grymt flow och det är ju inte det sämsta.

Först tar vi en av de bästa och samtidigt bisarraste covers jag hört på länge, Karmins version av Look At Me Now. Låten är i original en klassisk skrytig raplåt om hur mycket pengar man tjänat och framförs av ett helt gäng framgångsrika rappare. Här är det istället en kille och en tjej som sitter vid en synt och ser rätt vanliga ut. Det roliga med låten blir just kontrasten mellan texten och den som framför den och dessutom framför den riktigt bra. Det här kanske handlar om mina fördomar, men hon ser inte precis ut som man tänker sig att en rappare ska göra och det blir därmed desto mer överraskande när hon släpper loss.

Efter detta måste vi såklart även höra originalversionen. Den framförs av Chris Brown, Lil Wayne och Busta Rhymes. Efter att ha hört coverversionen är det för mig rätt svårt för mig att ta det här på allvar, det blir lite hip-hopparodi av alltihop, men det är en rätt skön låt. Framförallt är jag väldigt svag för Busta Rhymes, är han med på en låt blir det alltid bra. Det är ingen som kan slå honom i att rappa snabbt och han är något av en ”poster boy” för uttrycket grymt flow.

Vad betyder då ”grymt flow”? Ja, det betyder väl ” typ såhär trevligt” …

Trevlig helg på er!

Kommentera

