Bäst just nu, vecka 38

1) Life’s Too Short (tv)

Redan i Bäst just nu, vecka 3 skrev jag om den här tv-serien och nu har den äntligen börjat visas på SVT. Life’s Too Short är skriven av Ricky Gervais och Stephen Merchant och de dyker även upp i rollerna som sig själva i serien. Huvudrollen spelas dock av Warwick Davis, den något kortväxte skådespelaren som fortfarande kanske är mest känd som Willow från filmen med samma namn från 1988.

Stilen från The Office och Extras känns igen, det är väldigt roligt men det finns även ett ganska stort mörker i botten. Trots sin längd lider nämligen Davis av ett visst storhetsvansinne och likt David Brent i The Office delar omgivningen inte alls uppfattningen om hans dignitet.

Jag kan inte påstå att det första avsnittet hör till det absolut roligaste jag sett, men det var helt klart tillräckligt bra för att jag ska vara sugen på att se de kommande sex avsnitten och det är definitivt roligare än det mesta andra som finns att se på tv för tillfället.

Programmet finns på SVT Play

Nya” 2 ½ Män”?

2) Snakka San & SVER – Owee (låt)

En blandning av jamaicansk dancehall och svensk folkmusik, kan det vara något? Mitt svar på den frågan är ett otvetydigt ja. Owee är en riktigt svängig låt som dessutom fått en charmig video, helt klart värt att lyssna på:

 

3) Marathon Man (artikel)

Den här artikeln handlar om ett rätt bisarrt bedrägeri, vad man väl skulle kunna kalla ett ”victimless crime”.  Den knappt 50-årige tandläkaren Kip Litton hävdar på sin hemsida att han sprungit ett stort antal maratonlopp på under tre timmar (vilket är riktigt snabbt oavsett ålder). Det konstiga är bara att ingen verkar ha sett honom genomföra dessa bedrifter, man har sett honom vid starten och målet men inte däremellan. Reportern försöker ta reda vad egentligen Kip Litton sysslar med och vad syftet kan vara, en lång artikel som är intressant hela vägen till slutet/målet.

4) Himmel över London – Håkan Nesser (bok)

Det har gått ett tag sen jag senast recenserade en bok och det kommer dröja ytterligare någon vecka innan jag gör det igen. Orsaken till detta är att jag just nu läser Himmel över London av Håkan Nesser, som visade sig vara något av en tegelsten. Boken är absolut bra, men den är lång och lite småtung att läsa.

Nesser har med den här boken ansträngt sig lite extra för att skapa en mångfacetterad bok med mängder av parallella historietrådar. Det är något av ett mästarprov han ger sig in på och ibland kan jag känna att den tekniska skickligheten tar överhanden mot själva historieberättandet. Nåväl, det är en intressant bok på många sätt och jag kommer att skriva en utförligare recension av den när hela är utläst.

5) Huff, säsong 2 (tv)

Ikväll (21/9) sänds sista avsnittet av den sista säsongen av Huff. Som trogna läsare kanske minns var jag rätt peppad när säsong 2 började sändas, en del av min entusiasm har dock avtagit under seriens gång. Huff var en rätt skruvad historia redan från början, men nu har fler och fler av karaktärerna börjat tappa greppet rejält och det ska onekligen bli intressant att se hur de ska rädda upp det hela till avslutningen. Risken finns dock att beslutet om att lägga ner serien kom efter det sista avsnittet sänts, vilket kan lämna allt hängande i luften och att den den övergripande känslan mest blir besvikelse.

Hur det blev vet vi inte förrän efteråt, avsnittet finns i alla fall att se här.

Kommentera

