Mad Men, säsong 1 & 2

Är Mad Men världens bästa tv-serie? Det finns de som hävdar det och jag har länge förstått att oavsett om det är sant eller ej så är det definitivt kvalitets-tv. Jag har dock hållit mig ifrån Mad Men och det mesta snacket runt omkring för att undvika spoilers eftersom jag vetat att jag ”någon gång” ska se serien från början.

Nu har det då slutligen skett, de två första säsongerna är genomtittade och det känns som att det var ett klokt beslut att vänta till rätt tillfälle att klämma ett par säsonger i rad. Ett enstaka Mad Men-avsnitt är i ärlighetens namn inte särskilt mycket att hänga i julgranen, hela poängen med serien är karaktärernas utveckling och de hemligheter som sakta avslöjas kring deras liv. Det är dessutom värt mycket att se den från allra första början, eftersom man går miste om en hel del viktigt annars.

Skådespelarna håller generellt fantastiskt hög nivå, med Jon Hamm i spetsen som Don Draper, mannen med de oändliga hemligheterna. Don är det största ansiktet utåt på reklambyrån Sterling Cooper, där det röks och sups konstant, alla är otrogna och ingen egentligen verkar lycklig bara man skrapar det allra minsta på ytan.

Så här mycket bryr sig Don om en recension

Trots att inga av karaktärerna är riktigt sympatiska – allra minst Don Draper själv som är ett komplett svin på många sätt – bryr man sig ändå om hur det ska gå för dem. På det sättet påminner Mad Men en hel del om Sopranos, det är just att karaktärerna är så mänskliga och har så många brister som är själva poängen.

Utöver skådespeleriet och karaktärernas djup måste man såklart även nämna hela den tidstypiska stämningen. Massor av jobb har lagts ner på rekvisita, kläder, frisyrer och så vidare, vilket verkligen märks. Min känsla är dock att serien startade med en hyfsat liten budget för att sedan få rejält med utökade resurser till den andra säsongen. I säsong ett utspelar sig nästan alla scener antingen på kontoret eller i familjen Drapers hem, medan de i säsong två plötsligt har möjlighet att åka till alla möjliga olika platser.

Serien är helt klart beroendeframkallande (och då tänker jag inte på rökningen och alkoholen) och har en hög ”ett avsnitt till-faktor”. Om jag ska ha några invändningar är det att tempot kan bli lite väl långsamt ibland, för min del skulle det inte göra något om det hände lite mer emellanåt. Svaret på den inledande frågan blir nej, det är inte världens bästa serie, men den håller absolut världsklass. Mitt betyg för de första två säsongerna av Mad Men blir 8 av 10.

2 comments

Kommentera

