Lobbyisten – Thomas Bodström

Spänningen är olidlig, kan justitieministern, advokaten, fotbollsspelaren, snyggingen (?) och fyrabarnspappan Thomas Bodström även vara en skicklig deckarförfattare? Recensionerna jag läst verkar tyda på att svaret på frågan är nej, men jag måste ändå erkänna att jag faktiskt var lätt nyfiken inför läsningen av hans bok Lobbyisten.

Bodström borde ju ha stor inblick bakom kulisserna i politikens och juridikens värld, där handlingen utspelar sig. Tyvärr är boken snarare en svensk bokmotsvarighet till Air Force One med Harrison Ford än en seriös, politisk thriller.

Lobbyisten inleds med ett gisslandrama i riksdagen, vilket i sig är en rätt dramatisk händelse. Det är dock bara en försmak på vad som komma skall. Det kidnappas och mördas med sådan intensitet att det hela bara känns orealistiskt. Storyn känns rätt dåligt genomtänkt, det byggs aldrig upp någon riktig spänning, händelserna staplas bara på varandra på ett rätt klumpigt sätt.

Boken har ett flertal huvudpersoner (åtta nämns på omslagets insida), vilket ibland blir rätt rörigt, speciellt blandar jag flera gånger ihop karaktärerna Susanne och Petra som helt verkar sakna personlighet utan mest representerar sina yrkesroller. Bodström passar också på att göra upp med alla möjliga typer han mött i sitt yrkesliv, till exempel trötta och dumma moderater, arroganta åklagare och svettiga kvällstidningsjournalister. Det blir ibland rätt roligt, men många av karaktärerna känns mest platta och osympatiska.

Jag tycker bokens styrka kommer mot slutet, där blir det ett tag riktigt spännande och handlingen tar fart. Det är ingen stor litteratur precis, jag skulle vilja beskriva Lobbyisten som underhållande men rätt fjantig. I ärlighetens namn har jag svårt att tänka mig att det här manuset hade blivit publicerat om det varit skriven av en okänd person, men det kan väl bara förläggarna på Norstedts svara på. Det slutliga betyget för Lobbyisten blir 4 av 10.

Det här var bättre, Thomas

Kommentera

