Hallonbåtsflyktingen och I långa loppet – Miika Nousiainen

I sommar har jag läst två böcker av den finländske författaren Miika Nousiainen, Hallonbåtsflyktingen och I långa loppet. Böckerna är roliga, skruvade och som sagt finska, vilket direkt får alla att tänka på Arto Paasilinna. Om författarna påminner om varandra kan jag inte riktigt svara på, jag har läst för lite Paasilinna för att veta det, vad jag vet är i alla fall att Nousiainens böcker är riktigt bra.

Den första boken, Hallonbåtsflyktingen, är bland det knäppaste jag läst i bokväg. Den är skriven i dagboksform av en uppenbarligen allvarligt störd person. Bokens huvudperson Mikko Virtanen kallar sig själv för ”nationalitetstransvestit”, han är en svensk man fångad i en finsk mans kropp. Mikkos bild av Sverige är en extremt överdriven och tillrättalagd bild av en idealnation som är perfekt på alla plan. Allt han vill är bli del av detta underbara folkhem och han skyr inga medel för att bli en riktig svensk.

Självklart är det satir det handlar om, riktigt rolig sådan också. Som jag ser det handlar det till stor del om en drift med finnars bild av hur svenskar uppfattar sig själva i relation till sitt grannland i öster. Ofta är det väldigt träffande, även om jag kan tycka att boken börjar upprepa sig efter ett tag när poängen redan gått in.

Mikko Virtanens kamp för att bli svensk är ofta väldigt rolig, till exempel när han vill ha ledigt från jobbet drygt 80 dagar om året för att fira alla de viktigaste svenska helgdagarna, allt från annandag pingst till Tomas Brolins födelsedag (29 november) och årsdagen av ABBA:s schlagervinst i Brighton (4 april). Jag skrattade högt flera gånger åt roliga one-liners, men samtidigt finns hela tiden ett underliggande stråk av att hela Mikkos projekt kommer gå käpprätt åt helvete.

Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen, ni får läsa själva helt enkelt. Det jag kan göra är rekommendera boken till alla som gillar lite ovanliga läsupplevelser och en rejäl dos svart humor.

Även den andra boken, I långa loppet, präglas av humor med en underliggande svärta, den är dock mer allvarlig än Hallonbåtsflyktingen. Det som ger den här boken ett annat djup är att den är skriven ur två personers perspektiv, vilket gör att man får se konsekvenserna av den irrationelle huvudpersonens handlande på ett helt annat sätt.

Boken handlar om en far och hans tonårsdotter. Redan i inledningen dör familjens äldste son som var en lovande långdistanslöpare tränad av fadern. För att minska sin pappas sorg går dottern Heidi in som hans nya adept. Pappa Martti har dock extremt högtflygande planer för hennes kommande löparkarriär och längtar på ett osunt sätt tillbaka till Finlands storhetstid som löparnation.

I likhet med Mikko i den första boken är han en finsk man i otakt med tiden och den finska mansrollen, han förstår inte hur dagens ungdom kan föredra innebandy framför tuffa löppass, men vägrar samtidigt att anpassa sig till de nya förutsättningarna. Av omtanke till sin pappa och hans sorg låter Heidi och hennes mamma honom hållas alldeles för länge, vilket till slut får riktigt jobbiga konsekvenser.

Boken är på vissa håll rätt sorglig, men den innehåller även många roliga passager. Nousiainen är mästare på att skriva komiska överdrifter, som när Martti beskriver den gamla OS-mästaren Lasse Virén som en blandning av Jesus och Che Guevara, helt enkelt baserat på argumentet att alla tre hade skägg.

Vem föreställer bilden?

1) Jesus

X) Che Guevara

2) Lasse Virén

Jag ger båda böckerna 8 av 10 i betyg, men måste jag välja en skulle jag säga att I långa loppet är bäst, medan Hallonbåtsflyktingen är roligast. Miika Nousiainen var i alla fall en trevlig ny bekantskap och jag läser gärna hans kommande böcker när de ges ut.

3 comments
  1. Finpop said:

    Bra recensioner och allmänt kul blogg! Keep up the good work 🙂

Kommentera

