Bäst just nu, vecka 24

Som ni kanske märkt går bloggen på sparlåga just nu. Det finns flera orsaker till detta, men jag väljer att lyfta fram fotbolls-EM som den största. Självklart blir det svårt att hinna med så mycket kulturkonsumtion när 4 x 45 minuter plus tillägg varje kväll går åt till att titta på fotboll.

Nåväl, jag klagar inte, utan hoppas att den här veckans ”Bäst just nu” kan erbjuda några bra tips. Håll till godo med den här listan, troligen den sista innan Kulturkonsument2012 tar några veckors välbehövlig semester.

1) Brobyggarna – Jan Guillou (bok)

Guillous senaste bok Brobyggarna är ett klassiskt episkt äventyr som handlar om tre bröder som växer upp i Norge vid 1800-talets slut. Man får följa deras öden och äventyr runt världen, och det är verkligen inga dåliga äventyr de ger sig ut på.

Om man gillat Jan Guillous böcker om Arn och Carl Hamilton (vilket jag gör) är det här en riktig fullträff. Guillou har verkligen inte sparat på krutet, handlingen drivs framåt i ett rasande tempo och det händer saker hela tiden. Miljöbeskrivningarna är färgstarka, om jag ska klaga på något är det i såna fall de aningen fyrkantiga huvudpersonerna. Sammantaget är det i alla fall en väldigt bra bok, även om jag inte läst ut den än, och jag ser redan fram emot nästa del som förhoppningsvis kommer till jul.

2) Bank & Niva (blogg)

Det finns hur mycket som helst att läsa om den pågående fotbollsturneringen i Polen och Ukraina, men bara en blogg kan vara bäst och det är Erik Niva och Simon Banks fotbollsblogg.

De två aftonbladetkrönikörerna skriver insatt och fördjupat om de personer och företeelser som försiggår lite bakom de allra största rubrikerna. Bloggen har vunnit Guldskölden för Sveriges bästa sportblogg ett flertal gånger och det är absolut välförtjänt. Nu under EM uppdaterar de dessutom betydligt oftare än annars, vilket ju såklart är ytterligare en bonus.

3) Tourist Snapshots (artikel)

Den här essän/artikeln handlar om något så aktuellt som resande och vad det innebär att vara turist. Författaren beskriver med hjälp av sina bilder från olika resor hur han, resandet och fotograferandet har utvecklats under hans liv.

Jag blev väldigt positivt överraskad av den här lågmälda och tänkvärda texten.

4) Bästa sändningstid (tv)

Ett tv-program om olika tv-programs betydelse är ju lite härligt på en metanivå. Den här dokumentärserien i fyra delar sänds just nu på SVT och handlar om amerikanska tv-seriers oerhört stora betydelse för samhällsutvecklingen under 1900-talets andra hälft.

Jag är något ironisk här, vilket inte är fallet i själva programmet där skådespelare och manusförfattare hyllar alla program de varit med i och vilken stor betydelse de haft. Främst gäller det här det avsnitt som handlar om kvinnoroller, där man lätt får bilden att det var TV som låg bakom kvinnornas frigörelse på 60- och 70-talet, vilket inte är en teori jag hört någon forskare driva tidigare.

Hur som helst, programmen är snygga och välproducerade och jag är rätt svag för den här typen av dokumentärer, även om jag nog hade förväntat mig något djupare när jag såg trailers inför sändningen. Det är sevärt, men absolut inget mästerverk.

5) Rocky Magasin #4 2012 (tidning)

Jag blev så frälst av att läsa årets andra nummer av Rocky att jag passade på att teckna en prenumeration på tidningen. Det första magasinet dunsade ner i brevlådan i förra veckan och blev tyvärr något av en besvikelse. Delvis beror det säkert på de högt ställda förväntningarna jag hade, men de har också gjort om en del i upplägget av tidningen. Mängden skrivna artiklar har minskats ytterligare, vilket jag tycker är synd, jag gillade kombinationen av serier och artiklar. Dessutom kvarstår min tidigare invändning att jag redan läst i stort sett allt Rocky-material i Dagens Nyheter, där det publiceras först.

Tidningen är dock fortfarande bra, det absolut roligaste inslaget tycker jag är när Martin Kellerman och hans kompisar svarar på läsarfrågor tagna från andra tidningar, när jag läste det skrattade jag högt flera gånger.

Om du är sugen på att provläsa hittade jag här ett gammalt nummer av tidningen som ligger upplagt på nätet.

Kommentera

