Groove Armada x3

När jag tittade på ett Youtube-klipp dök det bland tipsen i högerspalten upp en musikvideo med en grupp som jag helt glömt bort hur mycket jag tyckte om en gång i tiden. Låten är Superstylin’ och gruppen heter Groove Armada. Videon är ju hyfsat rolig, men framförallt är det basgången som är grejen. Den är otroligt medryckande, absolut en av de mest dansvänliga jag någonsin hört. Jag utmanar er att sitta stilla när den kommer igång:

 

En låt som blev en nästan större hit för Groove Armada (åtminstone i Sverige) och är i stort sett lika svängig är I see you baby i remix av Fatboy Slim. Låtar som uppmanar en att skaka rumpa får såklart alltid lite extra uppmärksamhet och den här är ju riktigt catchy:

 

Vi avslutar med en lugnare låt, som var den första jag hörde med Groove Armada på BBC:s Top of the Tops någon gång i slutet av 90-talet. Det jag främst minns med At the River är att de hade med en trombonist på scenen, vilket ju inte är det vanligaste, samt att jag tyckte att den var riktigt bra, såklart.

 

Nu var det ju som sagt ett bra tag sen man hörde något från Groove Armada, som väl aldrig slog igenom ordentligt här i Sverige. Enligt deras hemsida håller de i alla fall fortfarande på, vill man se dem spelar de till exempel i Finland den 20 juli. För min del lär det dock inte bli aktuellt, men deras gamla produktioner är helt klart fortfarande värda att lyssna på.

Kommentera

