Jag ska fånga en ängel – Håkan Östlundh

Den här boken är något så ovanligt som två romaner till priset av en: en deckare och en historia om förbjuden kärlek i ett. Att en bok kan ha flera separata handlingar är såklart inget ovanligt, men någonstans brukar de ju nästla in sig i varandra. Här känns de två spåren dock så åtskilda att det lika gärna skulle kunna vara två olika böcker.

Huvudpersonen Paul Bäckström är en polis som efter en skilsmässa hamnat i en sorglig lägenhet i ett sorgligt bostadsområde men hittar ny energi i livet när han inleder en affär med den gifta bokförläggaren Ylva Ström. Där har vi grunden för historia ett: den förbjudna kärleken i litterära omgivningar.

Här bor Paul (Malmvägen, Sollentuna)

På jobbet utreder Paul ett knivmord som skett när två ungdomsgäng hamnat i bråk med varandra efter en heminvasion på en privat fest, där har vi historia två: kriminalhistorian med vissa sociala kommentarer i förortsmiljö.

Utifrån de förutsättningarna tuffar det på, vartannat kapitel kärlek, vartannat kapitel polisarbete. Jag sitter och väntar på hur det ska knytas ihop, men det händer aldrig.

Kärlekshistorian blir jag aldrig riktigt engagerad i, Ylvas otrohet och att Paul verkar helt oförstående till att hon slits mellan honom och sin familj känns svårt att ta till sig. Hela deras relation verkar egentligen enbart baserad på sex och de båda känns rätt osympatiska både som par och som individer i mina ögon.

Kriminalhistorian tycker jag i alla fall bättre om, den inleds med några riktigt spännande scener och utspelar sig i en miljö jag känner väl till, nämligen Sollentuna. Att även författaren har full koll på omgivningarna märks tydligt och jag kan tänka mig att en del av hans egen uppväxt också speglas i boken. Det är något speciellt med att läsa om platser som man känner till i verkligheten, även när det är ren fiktion, exempelvis sker mordet i boken bara någon kilometer från mitt hem.

Mordplatsen med omgivningar

Även när Östlundh skriver om Ylva Ströms liv i förlagsbranschen märks det att han vet vad han skriver om och säkert tar en hel del från egna erfarenheter. Så här beskriver han till exempel stämningen på en litteraturgala som Ylvas förlag håller i:

Det värsta en stackars debutant kunde råka ut för var nog ändå någon av de gamla alkoholiserade kulturjournalisterna som inte drog sig för att framföra sitt förakt öppet och högljutt i en fullsatt teatersalong. Det fanns ett fåtal som uppfattade dessa tarvliga människor som en frisk fläkt, vilket var mycket besynnerligt.

Det här låter enligt mig som en författare som fått en och annan dålig recension i sina dar. Nu är jag varken särskilt gammal, alkoholiserad eller kulturjournalist så jag vågar ändå fortsätta den här inte överdrivet välvilliga recensionen…

Trots de bekanta och välbeskrivna miljöerna tycker jag helt enkelt inte att bokens handling är tillräckligt spännande. Uppbyggnaden börjar bra med några ungdomar på glid och en fest som spårar ur, men när polisen väl tar vid och börjar utreda händer det inte särskilt mycket mer. När man dessutom mest hoppas att parallellspåret med Paul och Ylvas romans ska ta slut kan inte betyget bli särskilt högt. Jag ska fånga en ängel är en bok som känns väldigt realistisk, men vardagen är ju inte så rolig alla gånger, mitt betyg blir 5 av 10.

2 comments
  1. Rikard said:

    Är mordplatsen vid Norrviken nånstans?

    • Ja, vid badet nere vid Norrviken. Det var ju ett riktigt mord där för 10-15 år sedan som säkert inspirerat till boken.

Kommentera

