Bäst just nu, vecka 19

1) Senna (dokumentär)

Att jag gillar SVT:s DOX-filmer kan ingen som följt bloggen ha missat. Den här gången är det en dokumentär om formel 1-legenden Ayrton Senna som fångat mitt intresse. Jag missade att se den första gången den sändes, men efter att läst ett blogginlägg som hävdade att det var den bästa sportdokumentären genom alla tider insåg jag att det var en film som inte fick missas. Nu håller jag inte med om att det är den bästa någonsin (t. ex. är When We Were Kings bättre), men den är grymt bra.

Senna handlar helt enkelt om Ayrton Sennas alldeles för korta liv, från barndomen i Brasilien, via världsmästartitlarna, till hans dramatiska död. Hela filmen har en skön vemodig känsla, trots alla framgångar vet man ju att den inte slutar lyckligt. Den är dessutom otroligt snygg, i stort sett hela filmen består av gammalt arkivmaterial och hela miljön kring formel 1 på 80-talet är grymt cool. Bara alla Sennas olika solglasögon gör filmen värd att se.

Tyvärr finns filmen av rättighetsskäl inte på SVT Play, men den går säkert att hitta på nätet om man letar lite, här är i alla fall en trailer:

 

2) Being Blanche (artikel)

Har du saknat att läsa en längre artikel om smaklösa ordvitsar? Grattis, nu är det äntligen din tur!

Being Blanche är skriven av en kvinna som heter Ashton Applewhite och handlar om hur hon som av en slump blev författare till en bästsäljande bokserie som heter Truly Tasteless Jokes. Jag har inte läst böckerna, men så vitt jag förstår är de helt enkelt samlingar av mer eller mindre smaklösa skämt. I artikeln får man en hel del exempel på de bästa av de här skämten, men även en genomgång av hur man gör för att konstruera en vits på bästa sätt.

Min personliga favorit:

What did the octogenarian say when his doctor broke the news that he had cancer—and Alzheimer’s?

“Hey, at least I don’t have cancer!”

 

3) Tell me a tale – Michael Kiwanuka (låt)

En riktigt skön soullåt som lika gärna kunde vara inspelad på 70-talet som idag. Perfekt till att lyssna på när man glider fram i bilen en varm sommardag.

 

Gillade du den? Passa på att lyssna på den här klassikern av Bobby Womack som går i samma stil.

 

4) The frequent fliers who flew too much (artikel)

Den här texten handlar om ett fenomen som jag inte visste existerade, nämligen livstidsbiljetter på ett flygbolag. American Airlines hade tidigare ett system där man för en rejäl summa pengar kunde få ett guldkort som gjorde att man fick flyga obegränsat med dem resten livet i första klass utan någon ytterligare kostnad.

Det visade sig rätt snart att även om det kostade mycket att köpa kortet så blev det väldigt lönsamt för dem som utnyttjade det till att flyga enormt mycket fram och tillbaka över världen. Det blev till och med så lönsamt att flygbolaget på olika sätt försökte dra tillbaka korten…

Intressant både att läsa om livsstilen för människorna som innehar korten och om kampen som uppstod när American Airlines försöker få tillbaka dem igen.

 

5) Partaj driver med Inför Eurovision (tv)

Partaj i Kanal 5 försöker vara ett svenskt svar på Saturday Night Live. Det är ju inte direkt något lätt mål att uppnå, men ibland lyckas de riktigt bra. Den här sketchen blev så träffsäker att det är omöjligt att titta på originalprogrammet igen på samma sätt. Speciellt bra tycker jag imitationerna av Måns Zelmerlöw och Lena Philipsson är.

Min begränsade tekniska skicklighet gör att jag inte lyckas lägga upp klippet, men här finns det i alla fall på Kanal 5 Play.

Kommentera

