Bäst just nu, vecka 17

Den här veckan är listan möjligen den starkaste någonsin, om jag får säga det själv. Det beror såklart delvis på att jag fuskade förra veckan och inte skrev någon ordentlig lista, vilket leder till att vi här har två veckors godbitar att gå igenom.

1) Rocky Magasin (tidning)

Tidningen Rocky Magasin har jag bara bläddrat i någon gång tidigare utan att direkt fastna, men i veckan köpte jag ett nummer mest av en slump. Det visade sig vara en väldigt positiv överraskning.

Att själva Rocky är bra visste jag redan, jag missar aldrig att läsa den i DN på morgonen (finns även på nätet här). Det jag dock inte visste var hur många andra bra serier tidningen innehöll. De flesta av dem kände jag igen från andra håll (t.ex. Stockholmsnatt), men det blir en annan grej att läsa dem samlade än som enstaka strippar.

Utöver serierna innehåller magasinet även några intressanta om än något korta artiklar om lite allt möjligt kulturrelaterat samt en del med recensioner. Recensionsdelen verkar faktiskt inspirerad av Kulturkonsument2012, den tar upp liknande områden och delar ut betyg från 1 till 10. Dock får i stort sett allt betyget 7 eller 8, vilket gör att betygen känns lite överflödiga.

Sammantaget är det i alla fall en kanontidning, det enda som skulle få mig att inte köpa fler nummer av den är att jag har tillgång till i stort sett alla Rocky-stripparna ändå i Dagens Nyheter.   

2) Game of Thrones, säsong 1, avsnitt 9-10 (tv)

Game of Thrones är ju fortfarande ensamt om att ha fått betyget 10 av 10 här på bloggen och säsongsavslutningen har inte gjort någon besviken. Mitt enda bekymmer nu är hur jag ska kunna hålla mig till säsong 2 börjar. Eventuellt kan man lindra abstinensen genom att läsa böckerna, kan det vara smart?

3) Paul Feig walks us through Freaks And Geeks (artikel)

En av mina absoluta favoritserier genom alla tider är Freaks And Geeks eller Nollor och nördar som den hette på svenska. I den här artikelserien går seriens skapare Paul Feig igenom alla avsnitten i den enda säsongen och berättar om tankarna bakom manuset och hur det gick till vid inspelningen.

En klassisk scen

Lite obskyrt om man inte sett serien, men ett måste för oss fans.

4) Mitt liv var en lögn (dokumentär)

En vemodig och stark dokumentär som jag råkade fastna för av en slump när den gick på Kunskapskanalen. Filmmakaren Steve Lickteig ägnar filmen åt att söka sitt ursprung, han har nämligen fått reda på att de föräldrar han hela tiden trott ”bara” var hans adoptivföräldrar i verkligheten även är hans morföräldrar.

Med rätt små medel tar filmen upp stora frågor som betydelsen av att känna till sitt ursprung och vad det innebär att vara förälder. Den lyckas även med konststycket att vara riktigt spännande trots att det egentligen bara är en kille som åker runt och pratar med sina släktingar om sin barndom.

Filmen finns att se på UR Play.

5) Baksmällan (film)

Den här filmen kändes det som att jag egentligen borde ha sett för länge sedan, men den var helt klart värd att vänta på. Som jag tidigare sagt är det framförallt för Zach Galifianakis skull man inte bör missa den. En ordentlig recension finns här.

Kommentera

