Bäst just nu, vecka 15

1) SouthPark, säsong 16, avsnitt 1-3 (tv)

South Park är äntligen tillbaka! Det var i ärlighetens namn inte så länge sedan jag recenserade slutet av säsong 15, men varje vecka utan South Park är en vecka för mycket. Ämnena som tagits upp i de första avsnitten den här säsongen är överdrivet säkerhetstänkande, tv-shop och larviga Internet-memes.

Hittills har inget avsnitt riktigt höjt sig över mängden, men de håller alla en riktigt bra nivå. Som vanligt finns allt att se på www.southparkstudios.se.

Välkomna tillbaka!

 

2) Just One More Game … (artikel)

Det här är en väldigt intressant text om något som de flesta av oss nog har en relation till, nämligen beroendeframkallande spel. Nu pratar vi inte om måltipset, V65 eller bingo utan om Tetris, Angry Birds och Wordfeud. Alla dessa små datorspel som finns på Facebook och i mobilen och har en förmåga att äta upp ens tid när man egentligen borde syssla med vettigare saker.

Igenkänningsfaktorn är hög, åtminstone för mig. Om någon undrar är det Bejeweled Blitz som är min egen främsta fiende… Som en liten bonus innehåller dessutom artikeln ett eget litet spel som är ganska kul.

3) When Did Young People Start Spending 25% of Their Paychecks on Pickled Lamb’s Tongues? (artikel)

En rätt rolig artikel om en trend som känns väldigt mycket som ett New York-fenomen med potential att sprida sig till Stockholm. Texten handlar om unga människor som lever för att äta på bra restauranger. När hyran är betald går i stort sett resten av pengarna till olika måltider som man sen diskuterar, bloggar om och så vidare.

För att det här ska funka krävs såklart att man bor någonstans där det finns ett enormt utbud av restauranger och jag får erkänna att jag blir lite lätt avundsjuk när jag läser artikeln. Kul som inspiration, om inte annat.

4) Högklackat (tv)

SVT:s nya humorserie Högklackat är ett sketchprogram med i stort sett bara kvinnliga komiker, som ett svenskt Smack the Pony ungefär. I rollerna ser vi bland annat Petra Mede, Anna Blomberg och Rachel Molin. Som alltid när det är sketcher är det blandad kvalitet, men jag skrattade faktiskt högt flera gånger. Vissa skämt är ganska plumpa och det påminner på det sättet om mina tidigare tankar kring Bridesmaids, blir det roligare bara för att det är tjejer som svinar sig?

En ganska typisk sketch

Till viss del kan nog svaret vara ja, det oväntade har ju en viss komisk effekt. Jag blev dock lite besviken när jag läste lite mer om programmet och det visar sig att det är en man som heter Alain Darborg som skrivit manus och regisserat, det tar bort en del av Girl Power-känslan man vill förmedla.

5) The Ugly Truth (film)

Apropå könsroller, den här filmen kan få vilken feminist som helst att gråta blod. Trots sin väldigt förlegade syn på kvinnligt och manligt är den dock rätt rolig. Jag gav den bara 4 av 10 i min recension, men vill man se en lättsmält komedi är den helt OK.

Kommentera

