Påskens filmer

Under helgen har jag hunnit se ett par filmer som jag tänkte recensera lite kort. Den ena hade jag vissa förhoppningar om och blev besviken, den andra hade jag inte förväntat något av och slapp därmed bli negativt överraskad.

Film nummer ett, Niceville (eller The Help som den heter i original), är baserad på en bästsäljande bok som sägs vara bra. Filmen handlar om situationen för svarta hembiträden i sydstaterna på 60-talet, ett så klart rätt allvarligt och komplicerat ämne som jag tycker förenklas något enormt i den här filmen. I Niceville finns det två sorters vita: dumma rasister och en hurtig Emma Stone i huvudrollen som journalisten Skeeter Phelan. Svarta finns det bara en sort av: godhjärtade hembiträden med skinn på näsan som rullar med ögonen och säger ”mhm!” väldigt ofta. Se på den här trailern så förstår ni:

 

Filmens budskap är såklart bra, det är fel med rasism och alla ska behandlas lika. Jag tycker dock att det blir lite väl platt och att man som tittare blir skriven på näsan, det skadar inte att man får tänka lite själv. Filmen känns väldigt mycket ”Hollywood” och jag skulle tro att boken är betydligt bättre. Niceville är dock en välgjord film med flera bra skådespelarinsatser, så det är ingen riktig kalkon. Mitt betyg blir 4 av 10.

Den andra filmen, The Ugly Truth, är även den en lättsmält historia, men den utger sig heller inte för att vara något annat. Den här trailern beskriver handlingen rätt bra:

 

Det är en rätt klassisk romantisk komedi, även om den i USA är ”rated R” på grund av en del sexskämt. Det handlar dock inte om några grövre grejer, snarare åt Den där Mary-hållet. Filmen handlar mycket om kvinnligt och manligt och olika könsroller och är verkligen proppfull med stereotyper. Den har dock en hel del roliga scener och duger helt klart som underhållning en vanlig kväll i tv-soffan. Även The Ugly Truth får 4 av 10 av mig.

1 comment

Kommentera

