Bäst just nu, vecka 14

Den här veckan har det varit lite tunt med nya intryck. Jag läser en bok som inte är särskilt stimulerande och de tv-program jag följer har jag redan skrivit om. Nåväl, jag ska inte gnälla, här kommer veckans lista:

1) Bobby Fischer mot världen (dokumentär)

Som jag varit inne på tidigare blir man sällan besviken på DOX, så inte heller den här veckan. Filmen handlar som titeln antyder om den legendariske schackmästaren Bobby Fischer. Namnet var såklart bekant för mig sen tidigare och jag visste även en del om hur han spårade ur i slutet av sin karriär, här får man dock en bild av hela hans händelserika liv. En väldigt intressant film om en väldigt intressant person, helt enkelt.

2) www.longform.org (hemsida)

Den här sidan är otroligt beroendeframkallande. Varje dag läggs ett gäng utvalda artiklar från alla möjliga publikationer ut. Det de har gemensamt är att de är långa. Här kan man läsa om allt möjligt och det är också här jag hittar de flesta artiklar jag tipsat om i bloggen. Longform har även en systersida som heter www.sportsfeat.com och har ett liknande upplägg, men helt fokuserar på artiklar om sport.

3) Fotbollsbibeln 2012 (tidning)

En av de största orsakerna till min något sparsamma kulturkonsumtion den här veckan är att Allsvenskan i fotboll äntligen är igång igen. Istället för att läsa böcker har jag fördjupat mig i Aftonbladets allsvenska bilaga. Nu är det redan för sent att köpa den, men för 39 kronor måste det vara något av det prisvärdaste man kan hitta på tidningsmarknaden just nu. Den är inte bara 180 sidor tjock – det är många tidningar – det som är speciellt är att den knappt innehåller någon reklam utan utan bara massor av fakta om Allsvenskan.

4) www.offside.org (hemsida)

Fotbollsmagasinet Offside har jag skrivit om ett par gånger tidigare och det är allmänt erkänt som Sveriges bästa sporttidning. Nu har de äntligen lanserat en hemsida som försöker hålla tidningens nivå. Tidigare var de inget vidare på att hålla hemsidan uppdaterad, men nu verkar det hända saker i stort sett varje dag. Det jag kan sakna från den gamla hemsidan är möjligheten att läsa artiklar ur tidigare nummer, men det kanske kommer.

5) Kontoret, avnsitt 8 (tv)

Jag var väl inte direkt jättesnäll när jag skrev min recension av de första avsnitten av Kontoret, så det kan vara på plats att ge programmet en liten klapp på axeln när sista avsnittet nu är sänt. Dorsin & co nådde aldrig de höjder jag hade hoppats på, men av de åtta avsnitten tycker jag att det sista också var det bästa. Säcken knöts ihop på ett ganska fint sätt, men troligen (förhoppningsvis) var det här sista gången vi såg gänget på Svensk Kontorshygien på ett bra tag.

Taco hej, sa mexikanen

Kommentera

