Svenska dialektmysterier

Fredrik Lindströms senaste tv-projekt, säsong 2 av Svenska dialektmysterier var något jag verkligen sett fram emot. Jag är något av en språknörd själv och kommer med glädje ihåg Värsta språket som var ett riktigt höjdarprogram så vitt jag minns. Det Fredrik Lindström varit så bra på tidigare är att kombinera underhållning och folkbildning, programmen har varit roliga att titta på samtidigt som man lärt sig en hel del.

Tyvärr är det inte fallet med Svenska dialektmysterier. Programmet puttrar på i ett otroligt långsamt tempo. Lindström småmyser med lokalbefolkningen och hinner få med ett par-tre fakta per 30-minuters program. Det är fortfarande ganska trevligt att titta på, men knappast lärorikt. Känslan man får av Svenska dialektmysterier är snarare att man tittar på ett väldigt långt reseinslag från Go’ kväll.

Min privata teori är att det här är På spårets fel, efter att Fredrik Lindström tog över Björn Hellbergs roll som charmig domare har han börjat en (tåg)resa mot att bli hela Sveriges mysfarbror. Det här programmet gör allt för att spä på den rollen.

Visst är han härlig?

Jag vill betona att jag annars är väldigt förtjust i Fredrik Lindström och har sett, läst och hört det mesta han varit inblandad i. Hans böcker om det svenska språket är till exempel fantastiskt bra.  Just därför blir jag förvånad över hur tunt programinnehållet är, det verkar mer handla mer om Fredrik själv än om svenska dialekter. Mitt förslag är att snarast byta namn på programmet till Fredrik filosoferar, vilket skulle vara en mer korrekt beskrivning.

När man väl vant sig vid tanken på att programmet inte är något man lär sig av, utan mer ett avslappnat underhållningsprogram så är det trots allt rätt trevligt att titta på. Betyget för Svenska dialektmysterier blir 6 av 10, men jag hade förväntat mig mer.

2 comments
  1. Det känns ju skönt att inte vara ensam antityckare… Jag har också läst hans böcker och har tyckt om de tidigare programmen, och hade sett fram emot en massa trevligheter om dialekter.

Kommentera

