Bäst just nu, vecka 13

Den här veckan är det inte så mycket som stuckit ut, vilket istället lett till en ganska varierad lista med lite blandade favoriter. Vi inleder med läsning om en riktig klassiker:

1) The Family Hour (artikel)

Det är knappast bara jag som saknar The Sopranos. Den här artikeln kanske snarare ökar abstinensen än minskar den, men den är en riktig höjdare. Vanity Fair har intervjuat i stort sett alla som varit inblandade i att göra serien, både framför och bakom kameran, och ger verkligen en fullständig bild av hur det gick till när en av tv-historiens bästa serier skapades.

2) We are young – Fun. Ft.Janelle Monáe (låt)

Äntligen! En (relativt) nyproducerad låt som fastnat i mitt huvud. Fun. är en grupp jag inte hört tidigare, däremot har jag hört ett gäng mer eller mindre jobbiga låtar med Janelle Monáe. Det här samarbetet tycker jag i alla fall är riktigt bra, en lite halvdeppig men ändå kraftfull låt där framförallt uppbyggnaden i den första minuten och den skråliga refrängen är riktigt starka.

 

3) www.avclub.com (hemsida)

The A.V. Club är en riktig guldgruva om man vill läsa recensioner och nyheter kring tv-serier och filmer. I stort sett allt som sänds i USA recenseras och betygsätts, vilket gör att det bara är att slå upp valfritt avsnitt efter man sett det och läsa och diskutera. Om man ska vara petig är det framförallt undersektionen The TV Club jag brukar vara inne på.

4) Filter #25 (tidning)

Ett nytt nummer av Filter har kommit ut och det tar emot att säga det, men jag är faktiskt lite besviken. De skojar själva i inledningen om att det här numret är deras egna Black album eftersom det är ett så pass dystert tema på de flesta artiklarna och det är faktiskt rätt tung läsning. Filters styrka är ju annars att få i stort sett vad som helst att bli intressant, men den jättelånga artikeln om livmodertransplantationer och olika konstbefruktningsmetoder var det knappt jag orkade läsa igenom. Som tur är var det följande porträttet av brottaren Eddy Bengtsson betydligt mer intressant för mig.

Jag hade lite samma känsla även när jag läste #24. Hoppas bara att det här är en tillfällig svacka och inte innebär att Filter tappat stinget.

5) Eastbound & Down (tv)

Jag hörde talas om den här serien när den började sändas för ett par år sedan och var rätt sugen på att följa den, men det blev bara att jag såg några lösa scener på Youtube som var riktigt roliga. Nu har dock SVT börja sända den andra säsongen, så då hoppade jag på direkt.

Eastbound & Down handlar om den f.d. baseballstjärnan Kenny Powers och hans olika försök att komma tillbaka till toppen. I säsong 2 söker han lyckan i den mexikanska ligan och av vad man sett hittills misslyckas han kapitalt. Serien är en ganska klassisk sportparodi och har en hel del crazy inslag och den är definitivt inte barntillåten. Kenny Powers är så långt från ett gott föredöme man kan komma och beter sig som ett svin på alla möjliga plan. Gillar man den typen av humor är det i alla fall klart sevärt.

4 comments
  1. Rikard said:

    Eastbound and down, ojojoj. Min nya favorit helt klart! Såg idag (kollar i tunnelbanan) på eftertexterna att Will Ferrell producerade och visst känner man igen stilen i en del av dialogen.

    Sjukt roligt! Ska kolla in första säsongen omgående

    • Den är riktigt rolig! I första säsongen är Will Ferrell med och spelar en sjukt slemmig bilförsäljare. Annars gillar jag att den har lite mörkare undertoner än Ferrells filmer brukar ha.
      Kenny Fucking Powers!

  2. Rikard said:

    Såg hela första säsongen igår och måste säga att jag hittills gillar den andra lite bättre. Bara en sån detalj som att han kallar mexikanerna för villagers hela tiden. Många prickar över i

    • Ja, det stämmer med intrycket jag fått. Kontrasten blir ännu roligare när han har mexare att jämföra sig med.

Kommentera

