Äkta människor, avsnitt 5-10

Nu är det sista avsnittet av Äkta människor sänt och jag ska försöka sammanfatta lite om vad jag tyckt om den andra hälften av serien. Som vissa läsare kanske minns gav jag de första fyra avsnitten 9 av 10 och var lite allmänt frälst av hela stämningen som förmedlades.

Det jag hela tiden gillat mest är de vardagliga scenerna där man får se hur hubotarna påverkar människornas liv på olika sätt. Relationen mellan Lennart och Vera har varit en höjdpunkt hela tiden, men den som kanske växt mest i mitten och slutet är ju huboten Rick (briljant spelad av Johannes Bah Kuhnke) som efter att ha blivit hackad blir mer och mer irriterande och till slut tappar greppet helt och hållet och därmed också blir otroligt underhållande att titta på.

Den här huboten erbjuds just nu till extrapris!

Handlingen i de senare avsnitten har annars flyttats mer och mer mot ”Davids barn” och jakten på Leo (inte lika briljant spelad av Andreas Wilson). Den delen av serien har helt klart varit spännande, men inte känts lika fräsch, det blir mer likt en vanlig deckare. Redan efter ett par avsnitt började man förstå att det finns en ganska avancerad bakgrundshistoria kring dessa halvmänskliga hubotar. Dessvärre tycker jag att det lades för mycket energi på att förklara den bakgrunden och att det pusslet övertog en för stor del av de sista avsnitten.

Mitt samlade intryck är att Äkta människor ändå blev en extremt positivt överraskning, jag hade i stort sett inga förväntningar alls när jag började följa serien och har verkligen tyckt om den. Tyvärr tycker jag att lite av blandningen av humor och spänning som kännetecknade programmet i början har fått ge vika för mer renodlad thriller i de sista avsnitten. Det har dock hela tiden hållit en hög nivå, serien känns påkostad och välgjord, framförallt är den väldigt snygg rent estetiskt.

Betyget för avsnitt 5-10 blir högt, men inte lika högt som för avsnitt 1-4, jag delar ut 8 av 10 och  hoppas verkligen att det kommer en säsong 2 av Äkta människor i framtiden.

Hela serien finns fortfarande att se på SVT Play, rekommenderas starkt!

1 comment

Kommentera

