Bäst just nu, vecka 11

Veckans lista tycker jag blev en rätt bra blandning av vad som präglat veckan. Om man ska se någon röd tråd får det väl bli humorn, allt på listan är roligt på sitt sätt utom möjligen Loreen som verkar ta sig själv på ganska stort allvar. Men det är ju inte mer än rätt när man ska representera Sverige i något så viktigt som ESC…

1) Al Pitcher (komiker)

Det som kommer att bli ett bestående minne för mig i förra veckans kulturkonsumtion är Al Pitchers standup. Jag har skrivit om det en del tidigare och passar därför på att citera mig själv:

Al Pitcher är mycket mer än lite billiga skämt om att svenskar gillar fika och har barn på dagis, han har en otroligt rolig scenpersonlighet och en fantastisk publikkontakt. Det som gjorde hans uppträdande så pass mycket bättre än de andra var hans samspel med publiken. En stor del av akten kändes helt improviserad och de absolut största skratten kom när han tog fasta på något som hände i publiken, någon som snyter sig, någon som kollar mobilen osv.

Har ni chansen att gå och se honom live, se då till att ta den! Al Pitcher har en egen, personlig stil som håller en väldigt hög nivå och jag kan garantera att det kommer bli roligt.

2) Loreen – Euphoria (musik)

Rätt låt vann, kommentar överflödig.

3) Bridesmaids (film)

Lite lagom för sent har jag sett Bridesmaids. Filmen har varit en av de mest hyllade komedierna det senaste året och den är helt klart rolig. Jag har dock känslan av att en stor orsak till hyllningarna från kritikerkåren beror på att det är kvinnor i huvudrollerna. Vanligtvis brukar män få stå för humorn och tramsandet i Hollywoodfilmer, medan kvinnorna får nöja sig med att vara snygga i bakgrunden. Här öser tjejerna på och både Kristen Wiig och Melissa McCarthy är fantastiskt roliga när de får släppa loss.

Överlag tycker jag ändå att Bridesmaids är en ganska konventionell komedi och jag hade förväntat mig lite mer av den. Scener där folk får diarré är faktiskt inte så mycket roligare för att det är tjejer som är dåliga i magen, helt enkelt. Filmen tillför inte så mycket nytt, men håller en jämn, rätt hög nivå fram till slutet. Jag ger Bridesmaids 7 av 10.

Två roliga tjejer

4) Bizarro World (artikel)

En rätt rolig artikel där författaren och hans fru åker iväg för att slå världsrekordet i Tetris på Gameboy. Det visar sig att det finns en hel värld som cirkulerar kring klassiska videospel och håller ordning på de officiella rekorden. En del av detta beskrivs i den klassiska dokumentären King of Kong, men här har huvudpersonerna en lite mer avslappnad inställning till det hela.

5) The Ambassador (dokumentär)

Veckans DOX-dokumentär på SVT är en väldigt speciell film. Den danske satirikern/filmaren Mads Brügger bestämmer sig för att bli diplomat och åka till Centralafrikanska Republiken och handla med diamanter. Han ger sig in i en skum undre värld där diplomatpass är till salu, ingen är att lita på och pengar flyter åt alla möjliga håll.

Filmen är ganska spretig och det är svårt att veta hur mycket som är verkligt av det som visas, men den är helt klart se- och tänkvärd. Känslan efteråt är dock att man har ännu fler frågor än man hade innan man såg filmen.

2 comments

Kommentera

