Game of Thrones säsong 1, avsnitt 1-4

Nu har det blivit dags att skriva lite mer om Game of Thrones. Jag som inte laddar ner särskilt mycket, utan faktiskt ser tv-program på tv känner mig lite bakom som bara kommit till avsnitt 4, men det är så det är. Serien har ju varit väldigt omtalad och är extremt påkostad, vilket också märks. Allting är väldigt välgjort och storslaget och miljöerna är episka och ovanligt mäktiga för att vara i en tv-serie.

Muren mot ondskan

Jag är inte så bekant med världen som serien utspelar sig i sen tidigare, böckerna har jag inte varit särskilt intresserad av, däremot har jag spelat brädspelet några gånger och fått en liten bild av de olika klanerna och geografin genom det. Namnet Westeros är ju annars en av de få saker man kan störa sig på, det går ju inte att höra det utan att tänka på gurkor, VSK-bandy och ABB.

Fantasy är dock alls inget jag ställer mig främmande till, jag älskar Sagan om ringen och är en rutinerad rollspelare som besökt massor av fantasyvärldar genom spelen. Det som gör att jag inte så ofta ser på fantsyserier på tv är att de brukar kännas så fruktansvärt B, typ Xena. Som jag nämnt tidigare är det verkligen inte fallet här, både miljöerna och skådespelarna håller högsta klass. Om jag ska nämna ett par som sticker ut är det Peter Dinklage som dvärgen Tyrion Lannister samt Jack Gleeson i rollen som den slemmige prinsen Joffrey Baratheon, båda karaktärer med minst sagt tveksam moral där man måste hylla skådespelarinsatserna som lyckas få karaktärerna att framstå som så motbjudande men ändå mänskliga.

Örfil på väg!

Det här vore väl ingen ordentlig recension om jag inte hade något negativt att säga efter alla hyllningar. De invändningar jag har är rätt små, men jag har nu sett fyra avsnitt och det känns fortfarande som att det är en prolog som pågår. Mängder av trådar ska vävas samman och det tar lång tid att introducera alla karaktärer och deras förhållande till varandra. Det går dock inte att se det som något enbart negativt, det bidrar även till att ge serien ett djup som inte hade funnits om det bara handlat om en familj eller gått fortare framåt.

Något som inte heller går att undvika att kommentera är mängden våld och sex i serien. Det är i ärlighetens namn inget jag stör mig på, jag snarare uppskattar att det inte är censurerat. Om det är något som kan bli lite konstigt när man tittar så är det att alla generationer är representerade i handlingen och det känns lite skumt att hoppa från sex med prostituerade i en scen till elvaåringars olika små problem i nästa.

Denna lilla kritik är dock inget som sänker helhetsintrycket särskilt mycket, Game of Thrones är helt enkelt kvalitet rakt igenom. Ett visst fantasyintresse kan nog krävas för att uppskatta serien, men har man det så är det här det bästa som går att se just nu. Jag får erkänna att jag målade in mig i ett hörn när jag gav Äkta Människor 9 av 10, det är en väldigt bra serie men självklart är Game of Thrones strået vassare och jag har inget annat val än att därmed dela ut bloggens första tia! 10 av 10 blir alltså det välförtjänta betyget.

Kommentera

