Bäst just nu, vecka 10

Den här veckan har vi ett helt gäng svenska mediasnubbar med på listan. De flesta är ju såna som har varit med ett tag, men de är lite extra aktuella just nu av olika anledningar.

1) Filip & Fredrik (tv och podcast)

Jag har läst de flesta böcker Filip och Fredrik har skrivit och sett inte allt, men väldigt många av de tv-program de har sänt och tyckt om det allra mesta. De är extremt produktiva och därmed ibland rätt ojämna, men de är alltid underhållande.

Det som varit nytt för mig den här veckan är att jag börjat lyssna på deras podcast på www.filipochfredrik.com. Sändningarna består helt enkelt av att grabbarna babblar på om aktuella händelser i en knapp timme varje vecka. En stor del av deras framgång består ju av deras personligheter och förmåga att prata om och intressera sig för vad som helst (Boston Tea Party, till exempel). Fördelen med podcasten blir att de kan vara vara mer aktuella än vad man kan vara i ett tv-program, det behövs inga filmade reportage som ska klippas osv. Och ja, jag vet att Filip & Fredrik försökt med ett aktualitetsprogram i tv också, men det blev väl i ärlighetens namn inte särskilt lyckat.

Egentligen var de på väg att få vara med en bit ner på min bäst just nu-lista redan förra veckan tack vare sitt nya tv-program Får vi följa med? Nu blir det istället förstaplatsen tack vare att veckans avsnitt var otroligt bra. Programmet går helt enkelt ut på att Filip och Fredrik åker runt i Sverige och ser vart människorna de möter tar dem. Den här veckan råkar (?) de springa på Louise som tidigare hette Lasse, vilket leder till fantastiskt bra tv.

Utöver allt detta ska de också ut på turné med någon slags show som heter Jakten på den försvunna staden, jag kunde inte motstå frestelsen och har köpt biljetter till en av föreställningarna i Stockholm, vilket jag verkligen ser fram emot.

2) Schulman Show, säsong 6 (web-tv)

Program som produceras direkt för nätet känns ofta ganska hafsiga, vilket till viss del är fallet även här. Detta blir dock inget större problem då den avslappnade stämningen gör att gästerna öppnar sig på ett helt annat sätt än jag tror de skulle ha gjort i ett ”vanligt” tv-program. Jag är annars ingen större konsument av svenska talkshower, men det här skulle jag säga är det bästa som bjuds just nu i den genren.

Även om programmet varje vecka har en kändis som gäst är det ingen tvekan om vem som är programmets stjärna, nämligen programledaren Alex Schulman. Alex bjuder väldigt mycket på sig själv och tvekar inte att ta upp ämnen som kan bli ganska obekväma och det är ofta där de bästa ögonblicken uppstår. Som av en slump har det programmet jag gillat bäst den här säsongen varit det där Fredrik Wikingsson var gäst, men även avsnittet med Peter Settman var klart sevärt.

3) Resurrecting the Champ (artikel)

Min utvalda artikel denna vecka är en riktigt lång text, man kanske snarare ska kalla det för en novell ur verkligheten. Författaren träffar i alla fall en man på gatan som hävdar att han är en gammal boxare vid namn Bob Satterfield, men att bekräfta att så verkligen är fallet visar sig vara svårare än man kan tro. Den är som sagt lång, men riktigt läsvärd.

När jag läste lite mer om den här historian framkom det att artikeln även ligger till grund för en film med Samuel L. Jackson och Josh Hartnett i huvudrollerna, som jag blev lite sugen på att se. Om det är någon som sett den så säg till.

4) Erik och Mackan – knäcker den manliga koden (tv)

Här lite längre ner på listan hittar vi vad jag brukar kalla för ”Fattigmans-Filip & Fredrik”, Erik och Mackan. De två goa gubbarna har en ny programserie på TV6 där mansrollen ska undersökas. Som alltid består programmet mest av rått men hjärtligt gnabbande i bästa Helan & Halvan-anda samtidigt som Erik och Mackan tävlar i olika manliga tävlingar som brandmanstest och bilstöld.

Hittills har det bara gått ett avsnitt och det var faktiskt riktigt roligt. Räknar man med en seriös debatt om könsroller har man nog hamnat fel, men som underhållning betraktat håller det definitivt måttet.

5) Modern Family (tv)

Den flerfaldigt prisbelönta serien Modern Family går på TV4 på fredagarna. Den är bland det roligaste som finns i sitcom-väg just nu, men jag väntar fortfarande på det där riktiga höjdaravsnittet den här säsongen. Programmet håller en jämn, hög nivå och skådespelarna är i världsklass, det är bara det där sista skruvade elementet i manuset jag saknar. Ett tips från mig till seriens skapare: Låt Larry David skriva ett avsnitt!

1 comment

Kommentera

