Bäst just nu, vecka 9

Den här veckan blir det fantasy i toppen på listan, jag har börjat kolla på Game of Thrones och det infriar ju faktiskt förväntningarna som var väldigt högt ställda. I övrigt är det den vanliga blandningen av tv-program och läsvärda artiklar, varsågoda:

1) Game of Thrones + TV-cirkeln (tv)

Äntligen har SVT börjat sända Game of Thrones, jag har känt mig lite bakom efter att ha läst alla hyllningar och diskussioner kring serien men inte sett den själv. Böckerna har jag aldrig varit särskilt lockad av, men jag har faktiskt spelat GoT-brädspelet (!) tidigare, det är riktigt roligt faktiskt.

I alla fall, serien sägs vara den mest påkostade någonsin och det märks. Varenda detalj är välgjord och skådespelarna håller högsta klass. Eftersom jag hittills bara sett de första två avsnitten har det handlat mycket om att sätta sig in i de olika karaktärerna, men det är redan nu självklart att jag kommer att följa hela säsongen med stor glädje.

Med som en liten bonus kommer också TV-cirkeln som är programmet där Johanna Koljonen, Kodjo Akolor och Roger Wilson diskuterar veckans GoT-avsnitt. Programmet är i ärlighetens namn inte särskilt bra (även om jag inte tycker lika illa om det som onyanserat.se gör), utan det är själva initiativet jag gillar.

Ett avsnitt av Game of Thrones är ca 55 minuter långt och går ganska fort förbi, då är det kul att kunna lägga på en kvart till att gå igenom avsnittet och fördjupa sig i de mest intressanta detaljerna. Nu har diskussionerna hittills inte varit särskilt fördjupande, och att kalla Kodjo ”fantasyexpert” känns som det mest långsökta bruket av ordet expert som jag någonsin hört, men jag har trots detta tyckt att det varit kul att se TV-cirkeln när avsnittet är genomtittat.

2) Drakar och fördomar (artikel)

Aftonbladets kultursida körde i veckan en stor artikel med anledning av Drakar och demoners 30-årsjubileum. Artikeln är en riktig guldgruva för oss som var med åtminstone för 20 år sedan och har spelat massor av rollspel. Det är härligt och lite vemodigt att påminnas om den tiden när rollspelare var något som hade en lite farlig klang och kopplades till mord, satanism och allt möjligt annat av vissa rabiata förföljare.

Vi som bara var ett gäng vanliga nördar i 13-årsåldern som hittat något vi verkligen älskade att göra blev tvungna att försvara oss och vår hobby. Det blev faktiskt en rejäl träning i att stå upp för det man tror på och tiden har ju faktiskt gett oss rätt, vilket artikeln också visar. Idag är nog ingen rädd för rollspelare längre och vi som var med på den tiden har ju i de allra flesta fall blivit alldeles exemplariska samhällsmedborgare. Inte trots, utan tack vare rollspelen, vågar jag säga.

3) The Making Of “Homer At The Bat” (artikel)

Den här artikeln handlar som titeln antyder om hur det gick till vid produktionen av ett klassiskt Simpsons­-avsnitt. ”Homer at the Bat” är avsnittet där Mr Burns för att vinna den årliga softballturneringen anställer ett helt gäng baseballproffs på kärnkraftverket, vilket leder till problem för lagets tidigare stjärnspelare, Homer.

Tydligen var det just detta avsnitt som blev det stora genombrottet för Simpsons i USA och artikeln handlar både om själva inspelningen och hur det har påverkat de som var med.

4) Kroatien – Sverige 1-3 (fotbollsmatch)

Jag vet att jag har sagt att det här inte är en blogg om sport, men jag kan inte undvika att ta med det som blev en av veckans stora tv-höjdpunkter för min del. Det är ju faktiskt inte särskilt ofta Sverige åker på en svår bortamatch och så fullständigt kör över motståndet som de gjorde här. Kroaterna spelade visserligen riktigt oinspirerat, men det man kommer att minnas från den här matchen är ändå Zlatans magnifika spel och att John Guidetti äntligen fick göra sin A-landslagsdebut.

5) En ovanlig mordutredning (tv)

Som en logisk fortsättning på boken Bronsåldersmordet, som jag recenserade för ett tag sedan, sände Vetenskapens Värld den här veckan ett väldigt intressant reportage om en massgrav som hittats i södra England. Den innehöll ett femtiotal lik med avhuggna huvuden som först troddes vara offer för vikingarnas härjningar. Undersökningen av skeletten ledde dock till en del andra teorier. Vilka? Det får ni titta på programmet för att ta reda på…

Kommentera

