Whitney Houston x3

Det är väl läge för en liten hyllning när en av de allra största stjärnorna har slocknat. Jag har aldrig varit något enormt Whitney-fan, men hon har faktiskt gjort en hel del riktigt bra låtar.

Vi inleder med en av hennes riktigt stora hits, skriven av Wyclef Jean om jag inte missminner mig, Your Love Is My Love. Här i den version som jag hört mest, Terry Linens reggaecover. Den är ärligt talat inte i närheten av originalet, men lite skön ändå:

Därefter tar vi min personliga favorit It’s Not Right But It’s Okay. I slutet på 90-talet lyssnade jag en hel del på R&B, till exempel Destiny’s Child, Brandy och Aaliyah och det här är en låt i samma stil av den just då kanske hetaste producenten Rodney ”Darkchild” Jerkins. Det var flera år sen jag hörde den senast, men den håller fortfarande och har dessutom ett skönt tidstypiskt girl power-budskap:

Slutligen tar vi klassikern man inte kommer undan en sån här dag: I will always love you. I originalversion med Dolly Parton, inspelad 2002 på Bingolotto av alla ställen.

1 comment

Kommentera

