Bäst just nu, vecka 6

1) Äkta människor, del 4 (TV)

Om man läst min recension av serien råder det knappast något tvivel om vad som är min favorit på TV just nu. Det var just i det senaste, fjärde avsnittet som jag kände att jag verkligen fastnat. Man har börjat få en relation till karaktärerna och handlingen börjar ta fart. På söndag sitter jag klistrad igen för att se hur det fortsätter.

2) The Karate Rap (”musik”)

Den här musikvideon kommer inte med på listan för att låten är bra, utan precis tvärtom. Det är det sjukaste jag sätt i videoväg, någon typ av reklamlåt från 80-talet om karatens fantastiska fördelar. Videon är rätt påkostad känns det som och är rolig på sitt sätt, men det är texten som är det mest häpnadsväckande, maken till grötrim har nog aldrig hörts varken förr eller senare. Några exempel är: I’m a sensei – so stay away och min favorit I train in my car – I’m a ninja.

I walk the streets, I have no fear

I always know my karate is near

I never have to fight and I’ll tell you why

No one wants to fight with the samurai

3) Notes of a Gastronome: The Taming of the Chef (artikel)

Bill Buford, en av mina favoritförfattare, har skrivit det här långa porträttet av Gordon Ramsay, som ju onekligen är en intressant person. Hett var en väldigt bra bok som just handlar om restaurangkök, så det är kul att Buford är tillbaka bland grytorna igen. Det är inte ofta man blir hungrig av att läsa en text, men här är det verkligen fallet.

– Vad väntar du på? Läs!

4) Den övervakade skolan (TV)

Kanske det mest beroendeframkallande som går på TV just nu. Serien utspelar sig på en engelsk högstadieskola som är helt översållad med övervakningskameror. Det är helt enkelt vardagen på en skola som beskrivs och jag vet inte varför, men när man väl börjat titta är det helt omöjligt att slita sig. Möjligen är det bara jag som är yrkesskadad, det är ju inte riktigt sunt att jobba hela dagarna i en skola för att sen komma hem och se det på TV, men programmet är i alla fall riktigt bra. Alla delarna finns på SVT Play.

5) A fighter abroad (artikel)

En fascinerande artikel om tiden när professionell sport föddes. Året är 1810 och den frigivna slaven Tom Molineux åker från USA till England för att boxas mot den engelske mästaren. Artikeln beskriver både hans liv och hur den organiserade boxningen växte fram i stort.  

Kommentera

