Äkta människor, avsnitt 1-4

Nu är det dags att recensera de fyra första delarna av SVT:s storsatsning Äkta människor. Att det överhuvudtaget produceras en påkostad svensk sci-fi serie är ju värt ett stort jubel, när den dessutom är så här bra vet man knappt vad man ska ta sig till.

Serien utspelar sig i en parallell nutid där ”hubotar” har slagit igenom på bred front. Hubotarna är alltså extremt människolika robotar som kan används till alla möjliga sysslor i vardagen. I de första avsnitten är det är lätt att tolka huboten som en kommentar till dagens pryl- och tjänstesamhälle, jag kan lika väl se huboten som den ultimata städhjälpen från www.hemfrid.se som den allra, allra senaste versionen av iPad (nu med matlagnings-app).

När sedan frihetsrörelsen ”Äkta Människor” börjar ta fart i avsnitt tre blir det uppenbart att manusförfattarna nog även vill ge sig in invandringsdebatten, likheten mellan ”Äkta Människor”-aktivisterna och ett gäng BSS-skinheads känns rätt stor. De olika tolkningsmöjligheterna tycker jag är ett stort plus, världen som serien utspelar sig i blir som en skruvad spegelbild av vår egen istället för en helt annan galax som det annars ofta är när det ska vara science fiction. Detta tror jag är orsaken till att många jag pratat med som i normala fall inte gillar sci-fi ändå gillar den här serien.

I de första tre avsnitten har man fått lära känna de olika karaktärerna och för mig har de bästa (men också smått obehagliga) scenerna utspelat sig i vardagen hemma hos huvudpersonerna och deras hubotar. Gänget ”lajvarhubotar” på rymmen i skogen ledda av Ewa Röse har från början inte känts lika intressanta. I avsnitt fyra började det dock hända en hel del som gör att trådarna knyts och trasslas ihop på olika sätt så att spänningen ökar och nu känns det faktiskt som det verkligen kommer bli en helhet av alltihop.

Överlag är jag väldigt förtjust i den här serien, jag gillar både grundidén och hur pass snyggt de har lyckats genomföra den. Om jag ska säga något negativt är det att vissa skådespelarinsatser känns lite väl stolpiga, då syftar jag inte på dem som spelar hubotar utan vissa av de ”äkta” människorna som ger ett mindre mänskligt intryck än sina mekaniska motparter. Lite måste man ju få klaga, men som sagt: Äkta Människor är en riktig höjdare och jag ger den 9 av 10 i betyg. Serien sänds i SVT1 på söndagar kl 21:00 och alla de tidigare avsnitten finns på SVT Play.

Min favorit, den läskiga hemtjänsthuboten Vera

7 comments
  1. Rikard said:

    Oj, 9 av 10! Är det på samma skala som du värderar all TV, även amerikansk jättebudget-TV?

    Nu blev jag ju sugen på att titta

    • Det är möjligt att jag är lite snällare för att den är svensk, men jag tror att det är just blandningen av svensk vardag och humanoida robotar som gör den så bra. Hade det varit amerikansk jättebudget så hade de inte fått till samma känsla utan bara krämat på med specialeffekter och dyra kostymer.

Kommentera

