Bäst just nu, vecka 5

Den här veckan har tyvärr inte varit lika späckad med högkvalitativ underhållning som den förra, men några guldkorn har jag i alla fall lyckats hitta. Det har blivit en viss övervikt av TV bland tipsen, men just nu är det så min verklighet ser ut

1) Mitt liv som kalkon (TV)

Veckans etta är en naturfilm, en bitterljuv historia om en amerikansk biolog som uppfostrar en flock vilda kalkoner från det att de föds till den dagen de är stora nog att ”lämna boet”. Filmen finns på SVT Play i några dagar till och här kommer ett litet smakprov:

2) Uppdrag OS, avsnitt 4 (TV)

Jag skrev ju en recension av den här serien för en dryg vecka sedan där jag efterlyste fler obekväma scener. Och tro det eller ej: i avsnitt 4 är det precis vad vi bjuds på! Teamet har anlitat den före detta olympiske silvermedaljören Dave Welbeck som ska tala inför skolelever om projektet ”Raising The Bar”, det är dock så att han visar sig vara en av de sämsta talarna som någonsin setts… Jag ville ju ha lite mera skämskudde och det är precis vad som bjuds. Här finns ett litet exempel på hur det ser ut när mr Welbeck sätter igång.

3) Filter #24 (tidning)

Magasinet Filter är alltid bra och fullt av intressant läsning, jag tycker dock att det här numret inte hörde till de allra bästa. Det är ju nackdelen med att ge ut en så bra tidning, när förväntningarna är högt ställda är det större risk att man blir besviken. Det reportage jag tyckte var bäst är Guldfeber som handlar om ett svenskt företag som ska börja gräva guld i Kongo.

4) Beroende av tv-serier (TV)

En fransk dokumentär som får vara med på listan på grund av sitt passande ämne, den handlar om de mekanismer som gör att man fastnar för vissa tv-serier och hur dessa serier påverkar våra liv. Filmen i sig känns som något av ett hastverk, men många intressanta personer intervjuas och man får flera spännande inblickar i världen bakom kulisserna bland Hollywoods tv-produktioner.

5) Blådårar del 2 – vägen tillbaka (dokumentär)

En klassisk svensk fotbollsdokumentär som sändes på SVT i veckan. Jag har skrivit en längre recension här.

Kommentera

