South Park säsong 15, avsnitt 8-14

Den andra halvan av den senaste South Park-säsongen har varit riktigt stark. Mina favoritavsnitt brukar i stort sett utan undantag vara de som handlar mest om Cartman och den här säsongen har varit full av såna godbitar. De två avsnitt jag tyckt varit allra bäst är Ass Burgers och The Poor Kid, båda involverar avancerade planer från Cartmans sida för att höja sin sociala status på olika kreativa sätt.

Som alltid behandlas en mängd aktuella ämnen, bland annat Aspergers syndrom, Occupy-rörelsen, mexikansk invandring och så klart musikaler! South Parks största styrka tycker jag är just förmågan att blanda högt och lågt, aktuella ämnen och rent trams. Det jag dock kan ha svårt för är de avsnitt som spårar ur totalt och hamnar i någon sorts parallelluniversum, i den här säsongen gäller det Bass to Mouth och A History Channel Thanksgiving. Jag vet att det oväntade är en stor del av vad som är South Park, men för mig är det de små drifterna med vardagslivet som är det roliga, inte det helt genomabsurda.

Sammantaget är den här halvan av säsongen en riktig höjdare, avsnitt 1-7 var något av en besvikelse så det är med glädje jag delar ut betyget 9 av 10 till de senaste avsnitten. Det bådar ju även gott inför framtiden då skaparna av serien nyss förlängt sitt kontrakt med Comedy Central i ytterligare fem år. Jag lägger inte upp något klipp, allt finns att se på southparkstudios.se.

-Vad glor ni på?

2 comments

Kommentera

