Uppdrag OS

Som ni kanske läste i förra veckans “Bäst just nu” följer jag en BBC-serie som heter Uppdrag OS (i original Twenty Twelve). Serien handlar om teamet som ska organisera sommarens OS i London och är en fejkdokumentär lite i samma stil som The Office eller Curb Your Enthusiasm.

Jag tycker grundidén är rolig (även om det sägs på nätet att den är stulen rakt av från en serie som gjordes inför Sidney-OS år 2000) och vill verkligen gilla den. Det känns dock som att serien inte riktigt tar fart, karaktärerna är roliga men handlingen är inte lika vass. De riktigt obekväma situationerna som gör The Office och Curb… nästan plågsamma att titta på i vissa tillfällen vill inte riktigt uppstå, här ligger istället humorn i pricksäkra karikatyrer av projektledare, IT-snubbar och andra irriterande typer man kan springa på i arbetslivet. Ett exempel är detta klipp där hemsidan ska fyllas med häftiga funktioner:

Många skämt handlar om brittiska kändisar som jag inte hört talas om, vilket blir något av ett antiklimax. Det är flera gånger jag sitter i soffan och tänker ”det där skämtet var nog riktigt roligt om man visste vem personen är”. Ett återkommande tema som fungerar bättre är trafiken i London som verkar vara ett rejält problem. I stort sett hela avsnitt 2, som jag tycker varit bäst hittills, utspelar sig på en buss som sitter fast i trafiken.

Sammantaget är det i alla fall en helt okej serie och möjligheten finns ju att de tre sista avsnitten höjer nivån en bit till. Jag ger den 6 av 10 och en extra tumme upp för att den får mig ännu mera laddad inför OS.

Serien finns på SVT Play.

1 comment

Kommentera

