Allting igen! – Jan Stenmark

En fin bok jag fick i julklapp är Allting igen! av Jan Stenmark. Det är en sammanslagning av två av hans tidigare böcker; In och ut genom dörrar och fönster och Känslan man har. Jag har läst boken från pärm till pärm, vilket helt klart är fel sätt att läsa den på. Boken gör sig bäst på ett soffbord där man kan plocka ut några godbitar i taget, att läsa över 300 ”Stenmarkare” i rad blir lite övermäktigt.

Det man märker i en sån här samling är att när Stenmark är som bäst är han verkligen helt briljant, men han är också ganska ojämn. Många av bilderna är i ärlighetens namn rätt poänglösa, även om det är möjligt att det absurda kan vara en poäng i sig.

Jan Stenmarks humor är ibland så mörk att det är frågan om det ens kan kallas humor längre. Ämnen som behandlas i boken är bland annat självmord, alkoholism och incest, den innehåller också några ganska grova sexskämt som jag blev lite överraskad av att se. Klyschan att ”skrattet fastnar i halsen” känns ofta rätt träffande, även om de flesta bilderna bara är klassiskt roliga. Ett typiskt exempel är bilden på en man som hoppar från ett höghus samtidigt som han tänker ”Det här är ju skitkul! Plötsligt får jag livslusten tillbaka!”.

Roligt!

Roligt?

Som helhet tycker jag att den första delen är bättre än den andra, den består av många klassiker och känns lite vassare, lite roligare. Den andra delen innehåller utöver de vanliga bilderna även seriestrippar med fyra bilder som jag inte tycker tillför så mycket, jag är konservativ när det gäller Stenmark och vill ha en bild med en träffande bildtext per sida, inget mer.

Mitt betyg blir 7 av 10, boken innehåller många riktiga höjdare men når inte de riktiga toppbetygen på grund av sin ojämnhet.

4 comments
  1. Rikard said:

    Första bilden får mig att tänka på klippet nedan. Lite finkulturshumor:

Kommentera

