Bäst just nu, vecka 1

Här kommer den första veckosammanfattningen av mina fem kulturhöjdpunkter den senaste veckan:

1) Hooked for life (TV)

Vem kunde ana att en dokumentär om svensk skateboardkultur skulle bli den första ettan på min veckolista? Inte jag i alla fall, men så blev det. Hooked for life är en blandning av nostalgi, sport och melankoli som jag tycker blev riktigt gripande. Den finns på SVT Play ett tag till, se till att se den om ni har chansen.

2) Jan Stenmark – Allting Igen! (bok)

Jag håller på och läser den här samlingen av Stenmarkteckningar och även om alla inte är fantastiska så är tillräckligt många det för att den ska vara berättigad till en topplacering på veckans lista. En utförligare recension kommer i nästa vecka.

3) Mikael Wiehe – Jag ropar ditt namn (låt)

Vad får man om man blandar en del gammal eurodisco med en del gammal proggare och kryddar med dragspelet från Lambada? Jo, man får en låt som fastnat som klister i mitt huvud den senaste veckan. Det är kanske inte den ”bästa” låten just nu, men den är vad jag gått och trallat på ett bra tag.

4) Up With Grups* (tidningsartikel)

Även om artikeln från New York Magazine är några år gammal så kändes den väldigt aktuell för mig när jag läste den för ett par dagar sedan. Det är en rolig och lite småironisk betraktelse över min generation och hur vi nu beter oss när vi börjar få egna barn. Tesen är att eftersom vi föräldrar klär oss i designade jeans och lyssnar på de senaste banden så finns det inte längre någon generationsklyfta på samma sätt som det gjort förut. Det kommer därför att bli väldigt svårt för barnen att revoltera, om de inte väljer att klä sig i kostym och rösta på Republikanerna. Jag kan inte säga att jag tycker att artikelförfattaren har särskilt rätt i det han skriver, men det är i alla fall väldigt underhållande läsning.

5) En idiot på resa, säsong 2 avsnitt 8 (TV)

Säsongen har inte riktigt hållit samma höga nivå som den första gjorde. Ett par varv runt jorden har gjort Karl Pilkington till en mindre idiot än han var från början, vilket har fått Rickys mobbande att inte kännas lika berättigat, snarare påtvingat och ganska elakt. Säsongens sista avsnitt räddades dock av Karls försök att sälja in sin fantastiska uppfinning ”Pilko Pump Pants”, vilket var så roligt att det fick mig att gråta av skratt i TV-soffan.

Kommentera

