Tidigare konsumtion del 7, tidningar

Jag läser rätt mycket böcker, men är även en flitig tidskriftsläsare. Som jag nämnt tidigare har jag ett stort sportintresse och min absoluta favorittidning är fotbollsmagasinet Offside. Till skillnad från den vanliga nyhetsrapporteringen på sportsidorna tycker jag att den helt klart kan klassificeras som kultur, speciellt de längre reportagen. Samma gäng som ligger bakom Offside producerar även Filter, ”läsmagasinet för nyfikna”. Filter brukar vara full av intressanta artiklar om allt mellan himmel och jord och har den stora fördelen att den handlar om vad som kommer att hända istället för att rapportera om vad som har hänt. Detta gör att man genom att läsa Filter kan känna att man ligger steget före när det gäller aktuella samtalsämnen, vilket ju alltid är trevligt.

Olika typer av livsstilsmagasin om inredning, matlagning, mode och liknande är jag oftast helt ointresserad av, men just amerikanska GQ är jag rätt svag för. Den har en blandning av välskrivna artiklar och intressanta tips som tilltalar mig.

En annan tidning jag läst med rätt stor regelbundenhet är Sonic, som ju handlar om musik. Tyvärr kan jag tycka att den blev lite för nördig och insnöad och om man då inte riktigt delar redaktionens musiksmak blir det lite väl mycket namedropping av namn man aldrig hört talas om.

Det jag läser varje dag (i pappersform) är Dagens Nyheter, kanske inte direkt en kulturtidskrift, men ett överlägset sätt att hålla sig uppdaterad. Dessutom är det ju i DN man kan läsa Fredrik Strages krönikor och recensioner, han är helt klart en av mina favoritkulturskribenter.

Vad ska upp på bloggen?

Jag kommer knappast att recensera enskilda tidningsnummer, men det kan helt klart tänkas komma upp tips på vad som kan vara värt att införskaffa.

Frågor på det?

Kommentera

