Tidigare konsumtion del 6, böcker

Efter TV är nog böcker och läsning det kulturfenomen jag lägger ner mest tid på. Här i bloggen har jag helt enkelt tänkt recensera alla böcker jag hinner läsa under året, vilket borde bli ungefär en i månaden. (Tror jag, en del av utmaningen med det här projektet är just att se hur mycket det är man faktiskt hinner med under ett år).

Vad jag läst 2011:

Av någon anledning blir det alltid mest deckare och thrillers, troligen för att de är så enkla att ta till sig. Biografier och historiska böcker läser jag rätt sällan, även om det händer. Det senaste året har jag exempelvis läst ett par böcker som varit aktuella på film ganska nyligen, nämligen Winter’s bone och Shutter Island. Ingen av dem var riktigt så bra som jag hade hoppats och jag tror att delar av förklaringen till det är att böcker har en förmåga att tappa rätt mycket i översättningen. Jag föredrar egentligen att läsa böcker på originalspråk (så länge det är engelska) men sen är det ju både bekvämare och billigare att läsa dem på svenska så i slutändan skulle jag tro att fördelningen är 90-10 mellan svenska och engelska i det jag faktiskt läser. Just nu läser jag Den Förlorade Symbolen av Dan Brown (se det inte som en rekommendation, endast information, recension kommer snart).

Bland de svenska böcker jag läst de senaste månaderna finns de två första i Jan Guillous Coq Rouge-serie, som ju ändå får räknas som någon sorts svenska klassiker. De har den typiska uppläxande Guillou-stilen som många har rätt svårt för, men jag måsta ändå säga att det var kul att läsa dem. Det blir lite som en lektion i nutidshistoria, de första böckerna utspelar sig ju innan murens fall.

En väldigt positiv bekantskap var Det fördolda av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt som jag tyckte stod sig väldigt bra mot många av de andra böckerna i deckardjungeln. En annan bok jag tyckte om som faktiskt inte är en deckare är Radhusdisco av Morgan Larsson, en charmig och rolig uppväxtsskildring som man verkligen kunde känna igen sig i.

Tidigare favoriter:

Jag har läst många böcker i mina dagar och det finns några författare som jag följt lite extra under olika perioder i livet. En första hjälte är såklart J.R.R. Tolkien, Sagan om Ringen-trilogin är nog de enda böcker som jag läst tre gånger på två olika språk.

Inom fantasy, men i en helt annan värld, finns Terry Pratchett – numera Sir Terry såg jag på Wikipedia – vars böcker är bland de roligaste jag läst, även om jag nog hade mest glädje av dem i tonåren. En annan engelsman som verkligen vet hur man skriver underhållande är Nick Hornby, hans böcker är alltid ett nöje att läsa.

Mina två husgudar när det gäller det skrivna ordet på svenska är Peter Englund och Leif GW Persson, två män som inte direkt liknar varandra men är otroligt skickliga berättare på sina olika vis. En favorit bland deckarförfattarna är Kjell Eriksson och hans serie om Ann Lindell som utspelar sig i Uppsala och trakterna däromkring.

Kommentera

