Tidigare konsumtion del 5, Internet

En betydande andel av det jag läser, ser och hör sker såklart på Internet, så jag tänkte skriva lite om mina favoriter och även ställa frågan vad är kultur på nätet egentligen?

En stor inspirationskälla till att starta den här bloggen är weirdscience.se som är en väldigt nördig sida för oss som gillar TV och till viss mån även film. Även om jag inte alltid delar skribenternas smak brukar det oftast vara intressant läsning.

För mer allmän information om tv och filmer brukar jag använda mig av imdb.com och The A.V. Club, framförallt för att läsa recensioner och omdömen om allt möjligt. IMDb är klart bäst på filmer och A.V.C. är bäst på enskilda tv-avsnitt.

När det gäller läsning i böcker är jag inte särskilt digital av mig, jag föredrar en ”riktig” bok. Däremot läser jag massor av tidnings- och magasinartiklar på nätet. En riktig guldgruva är longform.org som tipsar om läsvärda artiklar (främst amerikanska) kring alla möjliga ämnen. Jag är även rätt förtjust i att läsa tidskrifter i pappersform, men de får ett eget inlägg längre fram.

Tanken med det här bloggprojektet är inte att utreda ”kultur på nätet” som fenomen, det blir helt ogreppbart. Däremot kan det ju tänkas att jag tipsar om det som känns sevärt som kommer i min väg under året, jag har heller inga planer på att börja betygsätta andra bloggar och hemsidor om det inte skulle dyka upp något väldigt speciellt.

Jag tänkte inte gå in särskilt mycket på vilka bloggar jag följer idag, eftersom meningen ju är att beskriva vad jag gör under 2012. Den som läser får se, helt enkelt.

Frågor på det?

Kommentera

