Tidigare konsumtion del 4, musik

Hade man pratat med mig för några år sedan var nog musik mitt största kulturintresse, jag har DJ:at, samlat skivor (både CD och vinyl) och gått på konserter ganska intensivt under vissa perioder. Idag är det dock inte riktigt så… När man slutade köpa skivor gick jag över till att skaffa en relativt fet MP3-samling istället, men på grund av datorhaverier, Spotify och diverse annat spelade även den ut sin roll. Jag är absolut fortfarande musikintresserad, men jakten efter det nyaste och bästa är inte riktigt där längre.

Vad lyssnar jag på då?

Om jag själv får välja är det jamaicansk musik som gäller, dvs reggae och dance hall, både ny och gammal funkar för mig. Bara för att nämna några favoritartister (i ingen särskild ordning): Gyptian, T.O.K., Busy Signal, Beenie Man, Beres Hammond, Delroy Wilson, Dennis Brown, John Holt med många flera. Jag gillar även svenska artister som Kapten Röd och Governor Andy. Även om det lugnat ner sig en del på senare år är jag absolut fortfarande en riktig reggaenörd.

Det händer dock att jag även lyssnar på annan musik, till exempel gammal soul som Marvin Gaye och Curtis Mayfield, men även R. Kelly är en favorit. En del hip hop blir det också emellanåt.

Vad ska upp i bloggen?

Köpa album gör man ju extremt sällan nu för tiden och att recensera varenda låt man hör är ju inte praktiskt möjligt, så jag tror lösningen här får bli att lägga upp enstaka tips när det dyker upp något bra. Om det sen skulle vara så att jag köper någon hel skiva får jag recensera den när det blir aktuellt, detsamma gäller även konsertbesök om det blir några sådana.

Nu kör vi!

 

Kommentera

