Tidigare konsumtion del 2, film

Film sägs ju vara bäst på bio och det är säkert sant. Tyvärr är det så att sen jag fick mitt första barn för snart tre år sedan tror jag att jag varit på bio två gånger. Så de filmer jag sett på bio sedan 2009 är alltså Snabba Cash och The King’s Speech, ingen jätteimponerande samling…

På TV och DVD har jag så klart sett lite fler filmer, men nuförtiden blir det faktiskt rätt sällan. Ett undantag är dock SVT:s Dox-satsning, där de sänder olika kritikerrosade dokumentärer som ofta är fantastiskt bra. Några favoriter därifrån är Anvil! The Story of Anvil, Capturing the Friedmans, Catfish och Dear Zachary.

Här i bloggen kommer jag helt enkelt försöka skriva något om alla långfilmer jag ser under året och även dela ut ett betyg till dem, oavsett om jag sett dem på bio, hemma eller någon annan stans.

Tidigare favoriter:

När jag får frågan om vilken min favoritfilm är svarar jag alltid samma sak: Pulp Fiction. Jag vet inte om det är den ”bästa” film jag någonsin sätt, men när jag såg den som 15-åring var det i alla fall det coolaste jag någonsin sett och det är en film jag sett så många gånger att det känns som man kan alla repliker utantill. Andra filmer som jag kan se om och om igen är Sagan om ringen-trilogin och till viss utsträckning även Star Wars (del 4-6, men det behöver man väl knappt förklara).

Den roligaste film jag sett är nog Borat, även om jag också är rätt svag för tramsiga komedier som Anchorman och kan ha rätt stor behållning av en Hot Shots eller Nakna Pistolen när man bara vill skratta åt de dumheter som finns i världen.

Kommentera

