Tidigare konsumtion del 1, TV

Om man nu ska läsa en blogg som innehåller rekommendationer kan det ju vara bra att veta om man delar smak med den som skriver. Jag tänkte därför inleda med några kortare inlägg där jag beskriver vad jag konsumerar för tillfället och vilka mina tidigare favoriter har varit. Jag ska även beskriva lite kort vilka kriterium jag använder för att avgöra huruvida något ska upp i bloggen eller ej.

Inledningsvis kör vi det medium som slukar allra mest tid, även om det ofta är rätt passivt tittande samtidigt som man sysslar med alla andra saker som vardagen har att erbjuda.

TV

TV är nog det medium jag konsumerar absolut mest. Mycket sport blir det, men det kommer jag inte att ta upp här, det får bli en annan blogg. Det blir ju i stort sett omöjligt att beskriva varenda enskilt tv-program jag ser, utan det jag tänkt ta upp under 2012 är de serier och program som jag faktiskt följer någorlunda regelbundet. Fokus blir på olika typer av drama- och komediserier, men om jag fastnar för någon dokusåpa eller liknande kommer även det tas upp. Rena nyhets- och samhällsprogram hamnar också utanför ”kulturrutan” enligt min definition.

Vad jag sett 2011:

Under det senaste året har jag följt en del HBO-serier som sänts på SVT. De jag minns på rak arm och har tyckt mycket om är: Bored to Death, Boardwalk Empire, Hung, How to Make it in America och Entourage. Jag såg även en serie med några år på nacken som heter Huff, som var en väldigt positiv överraskning. I övrigt försöker jag att aldrig missa ett nytt South Park-avsnitt och tittar på en hel del sitcoms, även om de sällan får mig att dra särskilt mycket på smilbanden. Ett undantag är Big Bang Theory som ofta kan vara rätt roligt. När det gäller mer realityinspirerade program ser jag ofta Top Gear, Grand Designs och (jag skäms för att skriva det) Top Model.

Tidigare favoriter:

De tre bästa dramaserier jag sett är The Sopranos, Band of Brothers och Six Feet Under. De står i någon sorts särklass när det gäller den känslomässiga investeringen man lägger i karaktärerna kombinerat med fantastiska skådespelarprestationer. När det gäller komedi finns det många favoriter, till exempel Seinfeld, Curb Your Enthusiasm, The Office (brittiska) och The Simpsons, även om jag tycker att den gula familjen tappat stinget en hel del de senaste säsongerna.

Frågor på det?

3 comments
  1. Greger said:

    Frågor på det?
    Ja, det har jag. Har du missat The Wire, Breaking Bad och The Shield, eller har du hemska tanke sett dom och inte gillat dom?

    • The Wire och The Shield har jag aldrig fastnat för, Breaking Bad har det inte blivit av att jag sett. Eftersom jag sett de allra flesta serierna som nämns i inlägget när de sänts på TV är det ju många fler saker än kvalitet som spelar in kring vilka man börjar följa, exempelvis sändningstider och tillgänglighet till kanalen de sänds på. Det jag kan säga allmänt är att jag är rätt svårflirtad när det gäller polisserier.

Kommentera

