Betyg eller inte?

En fråga som jag funderat en hel del på är betygsättning, går det att sätta en siffra/bokstav på hur ”bra” en bok är jämfört med en film eller pjäs? Ja, det går ju förstås men vad bevisar det egentligen? Det bevisar i alla fall huruvida jag tyckte om det jag betygsätter eller inte, vilket ju måste vara själva grunden i att ge tips om olika kulturfenomen.

Jag har inte tänkt skriva några extremt utförliga recensioner, därför har jag tänkt betygsätta allt jag konsumerat som uppfyller de kriterier som jag sätter upp kring varje företeelse.

Det viktiga kring hur jag sätter betygen är att allt bedöms utifrån sin genre, jag tror att det mesta som hamnar här kommer vara rätt mainstream men förhoppningsvis finns det även plats för en del smalare saker.

Min tanke är att använda en skala 0-10, där 0 är så lågt att det i stort sett inte går att tänka sig, medan 10 på något sätt ska vara möjligt att uppnå.

Som ett exempel på hur jag betygsatt saker jag sett tidigare kommer här mina betyg från imdb.com:

http://www.imdb.com/user/ur15230094/ratings?start=1&view=compact&sort=your_ratings:desc

1 comment

Kommentera

